[ buku tamu bLog awien ]

[ penyumbang semangat ]

| My Small Family |


| MJ's Family |


Jan 14, 2012

PELUANG untuk WANITA mendapat GANJARAN PAHALA

Assalammualaikum =)



Hye entri kali ni nk kongsi INFO dengan kaum-kaum saye aje. semoga entri kali ni dapat memberi seribu manfaat kepada kaum isteri dan bakal isteri juga =)

Suami menjadi medan kepada isteri untuk mengaut ganjaran pahala dan kebajikan sebanyak-banyaknya dengan cara mentaati, melayani suami sebaik mungkin. Setiap layanan dan kebaikan yang dibuat untuk suami Allah janjikan ganjaran pahala yang berlipat ganda dan nikmat syurga yang maha hebat,… Maha kaya Allah.
Terdapat banyak hadis-hadis yang menerangkan tentang pahala, ganjaran dan keistimewaan yang diperolehi oleh isteri yang solehah apabila mentaati, melayan suami dengan baik, antaranya:

Rasulullah SAW bersabda yang ertinya: “Ya Fatimah, mana-mana wanita yang melayani suaminya, meminyakkan rambut dan janggut suaminya, memotong misai dan mengerat kukunya, maka akan diberi minum oleh Allah akan dia dari sungai-sungai syurga dan diringankan Allah baginya sakaratulmaut dan  didapatinya kubur menjadi sebuah taman daripada taman-taman syurga dan dicatatkan Allah baginya kelepasan dari api neraka dan selamatlah ia melintas titian Sirat.”

Sabda Rasulullah SAW lagi ertinya : “Wanita apabila sembahyang lima waktu, puasa sebulan ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya maka masuklah syurga dari mana-mana pintu yang ia kehendaki.”(Riwayat Ahmat Ibnu hibban, Thabrani dan Anas bin Malik).

Para isteri juga boleh berjihad ke jalan Allah hanya dengan melayani suami. Rebutlah peluang berjihad di jalan Allah. Sabda Rasulullah SAW, ertijnya: “Mana-mana isteri yang merelakan dirinya dijimak oleh suaminya pada malam jumaat, pahalanya seperti orang yang pergi berjuang di medan perang.”

Pernah seorang perempuan datang ke hadapan Rasulullah SAW lalu berkata: “ya Rasulullah, saya adalah wakil kaum wanita untuk mengadap tuan(untuk bertanya tentang sesuatu). Berperang itu diwajibkan oleh Allah hanya atas kaum lelaki, jika mereka terluka, mereka mendapat pahala, dan kalau terbunuh mereka tetap hidup di sisi Allah, lagi dicukupkan rezeki(dengan buah-buahan dari syurga). Dan kami dari kaum perempuan selalu melakukan kewajipan terhadap mereka (iaitu melayani dan membantu keperluan mereka) lalu apakah kami boleh ikut memperolehi pahala berperang itu?”

Maka Rasulullah menjawab: “Sampaikanlah kepada perempuan-perempaun yang kamu jumpai bahawa taatlah kepada suami dengan penuh kesedaran, maka pahalanya seimbang dengan pahala perang membela agama Allah. Tetapi sedikit sekali daripada kamu yang menjalankannya.”


Kepada kaum hawa umumnya, khasnya untuk gelaran isteri berbaktilah, taatilah suami sebanyak-banyaknya, kautlah seberapa banyak mungkin kebaikan-kebaikan dan pahala yang Allah janjikan. Mudah-mudahan kita hidup kita diredhahi Allah.


*sharing is caring =) *


By : ati pepel awien =)



2 comments:

nia marlissa said...

saya yang x kawin lagi ni selalu potong ayah saya punya kuku ..

salam perkenalan :D

a.w.i.e.n said...

hehe..ank yg bgus :)nnt dh kawen leh potong kuku suami+ayh skali.hehe..

salam pekenalan juge..btw nk pgil awk ape?

Nia awk d tag :) sile view ye

http://atipepelawien.blogspot.com/2012/01/contest-im-proud-to-be-muslimah.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM KLIK